Laureaci Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury 2019 

Laureaci Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury 2019 

30 września poznaliśmy Laureatów tegorocznej XIII edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury. Kapituła, której obradom przewodniczyła Iwona Wujastyk – dyrektor Mazowieckiego Teatru Muzycznego, swoj werdykt ogłosiła podczas Gali na Zamku Królewskim w Warszawie.

 

fot. Kinga Karpati & Daniel Zarewicz

Każdego roku Kapituła przyznaje nagrody w kilkunastu kategoriach, statuetkami z wizerunkiem patrona Teatru, Jana Kiepury, wyróżniając m.in. najlepszych śpiewaków operowych i wokalistów musicalowych, tancerzy, choreografów, scenografów, dyrygentów, a także twórców plakatów teatralnych i reżyserów. Wybór Laureatów był w tym roku wyjątkowym wyzwaniem, zgłoszono bowiem wielu artystów i twórców z wybitnymi osiągnięciami w ubiegłym sezonie. Po długich i burzliwych dyskusjach Kapituła ostatecznie podjęła jednogłośnie decyzję i za osiągniecia sezonu artystycznego 2018/2019 Teatralnymi Nagrodami Muzycznymi uhonorowała:

Kategoria „Najlepszy spektakl” – TRAMWAJ ZWANY POŻADANIEM, reż. Maciej Prus, Teatr Wielki w Łodzi

 

Kategoria „Najlepsza śpiewaczka operowa” – JOANNA WOŚ

Wybitna śpiewaczka, która dysponuje nieskazitelnie czystym głosem o bardzo szerokiej skali. Imponująca lekkość i precyzja pozwala artystce brawurowo wykonywać najtrudniejsze partie koloraturowe. Jest laureatką wielu prestiżowych konkursów i festiwali wokalnych w kraju i za granicą.

 

Kategoria „Najlepszy śpiewak operowy” – STANISŁAW KUFLYUK

Wybitny śpiewak operowy, który współpracuje z najważniejszymi teatrami operowymi i filharmoniami w kraju i za granicą, gdzie śpiewa tytułowe partie w najbardziej popularnych i najtrudniejszych utworach muzycznych.

 

Kategoria „Najlepsza wokalistka musicalowa” – ALONA SZOSTAK

Absolwentka Instytutu Teatralnego w Moskwie, która pracowała w Teatrze im. M. Gogola, a później w Wilnie. Od 1992 r. związana jest z Teatrem Rozrywki w Chorzowie, w którym zadebiutowała w musicalu „Cabaret” Kandera i Ebba. Jej talent aktorski, uzupełniony ciepłą barwą głosu oraz wyjątkowym temperamentem scenicznym, podziwiać można podczas wielu koncertów chorzowskiej sceny, a także podczas przedstawień teatralnych.

 

Kategoria „Najlepszy wokalista musicalowy” – PRZEMYSŁAW GLAPIŃSKI

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Od 2000 r. związany z Teatrem Syrena, gdzie stworzył wiele aktorskich kreacji w spektaklach, które biją rekordy popularności m.in. w musicalach „Czarownice z  Eastwick”, „BEM! Powrót Człowieka-Armaty”, „Rodzina Addamsów”.

 

Kategoria „Najlepszy debiut (śpiewaczki)” – BOŻENA BUJNICKA

Studiowała na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie prof. I. Kłosińskiej (2016). Kształciła się także w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie prof. R. Piernaya. Ukończyła Program Kształcenia Młodych Talentów w ramach Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

 

Kategoria „Najlepszy debiut (śpiewaka)” – RAFAŁ PAWNUK

Ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie L. Skrli i Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie M. Rzepki. W roku 2012 był solistą Opery Národní divadlo w Brnie. Występował także w Operze Studio w Monachium, w Théâtre du Capitole de Toulouse, w The European Opera Center. W 2014 r. debiutował w Operze Narodowej w Warszawie jako Solanio w „Kupcu weneckim” Andrzeja Czajkowskiego.

 

Kategoria „Najlepszy reżyser” – MACIEJ PRUS

Wielka postać polskiego teatru, znakomity reżyser mający w swoim dorobku artystycznym dziesiątki spektakli dramatycznych, operowych i telewizyjnych. Współpracował jako asystent reżysera m.in. z J. Grotowskim, E. Axerem, K. Swinarskim. Reżyserował m.in. w teatrach: Polskim, Ateneum, Dramatycznym i Narodowym w Warszawie, im. Jaracza i Nowym w Łodzi, im. J. Słowackiego i Starym w Krakowie, Polskim w Poznaniu i we Wrocławiu.

W dorobku operowym Prusa są m.in. „Straszny dwór” i „Don Giovanni”, „Król Roger”, „Fidelio”, a także „Cyganeria”, „Falstaff” czy „Potępienie Fausta”. W Teatrze Wielkim w Łodzi wyreżyserował „Eugeniusza Oniegina” Czajkowskiego i „Lukrecję Borgię” Donizettiego.

Jest laureatem wielu nagród oraz wyróżnień artystycznych i państwowych, m.in. Złotej Maski za „Tramwaj zwany pożądaniem” w Teatrze Wielkim w Łodzi i Srebrnego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

 

Kategoria „Najlepszy dyrygent” – TADEUSZ KOZŁOWSKI

Jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów. Droga zawodowa i artystyczna dzisiejszego Laureata rozpocęła się w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.  Jeszcze w czasie studiów został zaangażowany do Teatru Wielkiego w Łodzi, z któym związał się na długie lata, i w którym przeszedł wszystkie stopnie kariery dyrygenckiej, aż do objęcia funkcji dyrektora artystycznego tej sceny.

Ma niezmiernie bogaty dorobek artystyczny, wiele razy pracował na wielkich scenach polskich, europejskich i światowych.  Maestro był też dyrektorem artystycznym Opery i Operetki w Krakowie, a w latach 2009-2012 dyrektorem muzycznym Opery Narodowej w Warszawie.

W swoim bogatym repertuarze ma ponad 70 pozycji operowych, baletowych i operetkowych. Poprowadził ponad 3000 spektakli oraz koncertów symfonicznych i kameralnych. Występował gościnnie w niemal wszystkich krajach Europy. W ostatnich latach współpracuje także z Operą Śląską.

 

Kategoria „Najlepsza tancerka (klasyka)” – MICHALINA DROZDOWSKA

Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu (2017 r.). W tym samym roku została zaangażowana do zespołu baletu Opery Śląskiej. Jako uczennica szkoły uczestniczyła w wielu konkursach baletowych w Polsce oraz w konkursie Tanzolymp w Berlinie, a także w spektaklach baletowych Opery Śląskiej. Na deskach bytomskiego teatru zadebiutowała w partii Klary w „Dziadku do orzechów” w reżyserii i choreografii Henryka Konwińskiego oraz w dwóch partiach Zobeida w „Szeherezadzie” i tytułowej w „Medei” w reżyserii i choreografii Roberta Bondary (2018 r.).

 

Kategoria „Najlepszy tancerz (klasyka)” – PATRYK WALCZAK

Pierwszy solista Polskiego Baletu Narodowego. Ukończył Szkołę Baletową im. R. Turczynowicza w Warszawie z tytułem Najlepszego Absolwenta Szkół Baletowych w Polsce (2010). Laureat pierwszych nagród XV i XVI Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku. Po ukończeniu szkoły związał się z Polskim Baletem Narodowym i już w 2012 r. był koryfejem, a dwa lata później zajął pozycję solisty.

 

Kategoria „Najlepsza tancerka (pozostałe formy taneczne)” – KAROLINA CICHY-SZROMNIK

Od 2011 r. związana z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie zatańczyła m.in. Wróżkę w „Kopciuszku”, Taniec Wschodni w „Dziadku do orzechów”, Ogień w „Magii czarów”, Leośkę w „Dziejach grzechu”, Czerwoną królową w „Alicji w Krainie Czarów”, Annamiggeli w „Polowaniu na Czarownice”. Współpracowała z takimi choreografami, jak: Giorgio Madia, Nina Diatchenko, Elena Bogdanowich, Henryk Konwiński, Hanna Chojnacka, Robert Glumbek, Jochen Heckmann, Jacek Tyski, Cathy Marston.

 

Kategoria „Najlepszy tancerz (pozostałe formy taneczne)” – SANTIAGO BELLO

Tancerz, choreograf, reżyser. Stypendysta Międzynarodowego Centrum Choreograficznego na Teneryfie, członek Ballets de Tenerife. Absolwent National Association of Teachers of Dancing w Londynie oraz Konserwatorium Tańca Maria de Avila w Madrycie. Jego pasją jest taniec i… architektura, która bardzo pomaga mu w komponowaniu choreografii. Jego hiszpański temperament i energia dominują na scenie. Od przeszło 5 lat tworzy najlepsze choreografie do musicali Teatru Rampa, a ostatnio rozpoczął przygodę z reżyserią przedstawień i koncertów.

 

Kategoria „Najlepsza choreografia” – ROBERT GLUMBEK

Tancerz, pedagog i choreograf uznany w Europie i na świecie. Po ukończeniu Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu dołączył jako solista do Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Pracował tam z takimi choreografami, jak John Neumeier, Maurice Béjart, Hans van Manen, John Butler i Constantine Siergiejew.

 

Kategoria „Najlepsza scenografia” – MARTYNA KANDER

Absolwentka Wydziału Scenografii w warszawskiej Akademii Sztuk Pięk­nych oraz Accademia di Belle Arti w Wenecji. W 2018 r. uzyskała tytuł doktora sztuki. Zrealizowała spektakle na scenach operowych i dramatycznych, m.in. w Operze na Zamku w Szcze­cinie, Operze Nova w Bydgoszczy, Teatrze Powszechnym w Warszawie, Operze Kameralnej w Warszawie, Teatrze im. Juliusza Słowackiego, Teatrze Narodowym w Warszawie, Teatrze Wielkim w Poznaniu.

 

Kategoria „Najlepszy plakat teatralno-muzyczny” – MARCIN WŁADYKA

W latach 1994-1999 studiował na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, w Pracowni Projektowania Graficznego prof. Mieczysława Wasilewskiego, w której zrealizował dyplom (aneks do dyplomu – w Pracowni Rysunku prof. Juliana Raczki). Przebywał na stypendiach w Schule für Gestaltung w St. Gallen oraz w Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie. Od 2000 r. jest pedagogiem na Wydziale Grafiki macierzystej uczelni, początkowo jako asystent w pracowni Wasilewskiego, zaś od 2007 r. jako samodzielny wykładowca na studiach wieczorowych.

 

Kategoria „Najlepsze kostiumy” – DOROTA SABAK

Projektantka, stylistka i charakteryzatorka. Absolwentka Wydziału Tkaniny i Ubioru łódzkiej ASP oraz artystycznej szkoły Studio Sztuki. Brała udział w produkcjach filmowych, teatralnych i telewizyjnych oraz sesjach fotograficznych. W Teatrze Rampa przygotowała scenografię i kostiumy do widowiska muzycznego „Twist and Shout”,  „Rapsodia z demonem” i rock opery „Jesus Christ Superstar” oraz kostiumy do musicalu „RENT”. Autorka kostiumów m.in. do spektakli: „Madagaskar” (TM w Łodzi), „Proces”, „Księga dżungli” (TM Roma) oraz widowiska muzycznego „Młynarski  obowiązkowo!” (Teatr 6.piętro). Projektowała charakteryzacje m.in. do opery „Goplana” w Teatrze Wielkim, opery „Straszny dwór” i musicalu „Korczak” (Opera i Filharmonia Podlaska).

 

Kapituła przyznała też dwie Nagrody Specjalne za całokształt pracy artystycznej. Wyróżnieniem tym została uhonorowana dwójka wybitnych dyrygentów: Violetta Bielecka oraz Tadeusz Kozłowski.

Violetta Bielecka jest doświadczonym dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, wybitnym i cenionym pedagogiem. Wykształciła wielu chórmistrzów, wokalistów chóralnych i śpiewaków solowych. W 2000 roku, z rąk Prezydenta RP, otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Jest także profesorem Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku. Artystka od 2006 r. odnosi sukcesy jako dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku.

W Kapitule XIII Teatralnych Nagród Muzycznych zasiadli: Iwona Wujastyk (przewodniczaca), prof. Izabela Kłosińska, Krystyna Mazurówna, Danuta Renz, Marek Chowaniec, prof. Ryszard Karczykowski, Andrzej Pągowski, Janusz Stokłosa, Jan Szurmiej i Daniel Wyszogrodzki.

Teatralne Nagrody Muzyczne to jedyny ogólnopolski konkurs, którego celem jest uhonorowanie artystów i twórców związanych ze środowiskiem teatralno-muzycznym. Organizowany jest od trzynastu lat przez Mazowiecki Teatr Muzyczny. Przez lata wypracowano formułę, dzięki której konkurs łączy wiele obszarów teatru muzycznego: teatr operowy, operetkowy oraz musicalowy i wyróżnia nie tylko doświadczonych twórców, ale także debiutantów. Gala wręczenia Teatralnych Nagród Muzycznych jest co roku ważnym wydarzeniem artystycznym, które integruje środowisko teatru muzycznego w Polsce.

30 września podczas koncertu towarzyszącego wręczeniu Nagród zabrzmiały utwory teatralno-filmowe z muzyką Maestro Janusza Stokłosy, który poprowadzi tego wieczoru Płocką Orkiestrę Symfoniczną. Były to m.in.:

  • Uwertura z musicalu „Piotruś Pan”;
  • „Ozimina” – utwór inspirowany powieścią eksperymentalną „Ozimina” Wacława Berenta;
  • fragmenty muzyki ze spektaklu „Zmierzch” Isaaka Babla;
  • „Anno Domini”;
  • fragmenty muzyki z filmu „Nicolas Winton – The power of Good”, który w 2003 r. został wyróżniony Emmy Award.
1 października 2019
Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Twitter