Edyta Piasecka
Edyta Piasecka – Sopran koloraturowy.
Solistka Opery Narodowej w Warszawie. Występuje na największych scenach operowych w Polsce i za granicą. Uczestniczyła w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych. Współpracowała m.in. z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Krakowska, Operą Bałtycka, Operą Śląską we Wrocławiu, Operą i Filharmonią Podlaską czy Teatrem Wielkim w Budapeszcie. Jest laureatką wielu nagród, m. in. I miejsce na „Kursie Mistrzowskim dla Śpiewaków Operowych”, organizowanym w przez prof. Ryszarda Karczykowskiego (1997), Nagroda Specjalna dla najlepszego głosu żeńskiego (udział w koncertach z cyklu „Promocja Polskich Talentów” w Austrii) w 1998 r., nominacji do nagrody „PASZPORTY POLITYKI” w kategorii „Muzyka poważna” (2004), Nagrody im. A. Hiolskiego za „Debiut operowy w Teatrze Wielkim” (2008), Nagrody „Gwiazda wokalistyki” 47. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Już na III roku studiów zadebiutowała w Operze Krakowskiej partią Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie”. W 1997 roku rozpoczęła współpracę z Operą Dolnośląską we Wrocławiu, gdzie zadebiutowała w partii Rosiny w „Cyruliku sewilskim” oraz Frasquity w „Carmen”. Od 1999 roku była solistką Opery Krakowskiej. W 2003 roku brawurowo zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie w roli Hrabiny di Folleville w polskiej prapremierze „Podróży do Reims”. Podczas festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie wzięła udział w widowisku „Carmina Burana”. Była wyróżniona zaproszeniem do koncertu „Last Night of the Proms In Cracow 2003” pod dyrekcją M. Fitzgeralda z NOSPR. Podczas drugiej edycji krakowskiego festiwalu Sacrum Profanum wystąpiła w „Requiem” Mozarta. W lipcu 2005 uczestniczyła w „Internachionale Orgel Woche Musica Sacra” w Norymberdze, wykonując II Symfonię c-moll Mahlera. Rok 2005 przyniósł również udział w prestiżowym „Festival delle Nazioni w Citta di Castello” we Włoszech. W 2007 roku odbyła się premiera „Cyrulika sewilskiego” pod dyr.W. Crutchfielda w Teatrze Wielkim w Warszawie, w której zaśpiewała partię Rozyny. Ważnym wydarzeniem 2008 roku był debiut w Filharmonii Narodowej w Mszy As-dur F. Schuberta pod dyrekcją W. Wellera oraz wykonanie „Oratorium na Boże Narodzenie” J. S. Bacha w Filharmonii Śląskiej. Sukcesem roku 2010 był debiut w „Normie”, gdzie brawurowo wykonała partię Normy u boku Zorana Todorovicha. W 2011 r. debiutowała w wykonaniu „Requiem” G. Verdiego podczas inauguracji Gdańskiego Festiwalu Muzycznego w Katedrze Oliwskiej. Wystąpiła też w inauguracji sezonu Orkiestry Symfonicznej w Toruniu w „Angelusie” Kilara. W roku 2012 zadebiutowała na scenie Opery Bytomskiej partią Traviaty w reż. W. Ochmana. W 2013 roku wystąpiła w koncertowej wersji „Zemsty nietoperza” pod dyr. A. Klocka. W 2015 roku wystąpiła w „Cyganerii” Pucciniego partia Mimi – wersja koncertowa pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego w Filharmonii Podkarpackiej. Rok 2016 to wielkie produkcje w Operze Narodowej – Główna rola w Goplanie w reżyserii Janusza Wiśniewskiego oraz rola Hanny w Strasznym Dworze” Stanisława Moniuszki w reżyserii Davida Poutney’a . W swoim repertuarze ma wielkie partie operowe, m.in. Królowa Nocy – Czarodziejski Flet, Traviata – Violetta, Gilda z Rigoletto, Hanna ze Strasznego Dworu, Mimi z Cyganerii czy Rozyna z Cyrulika Sewilskiego.